Modernit autot runsailla elektronisilla toiminnoilla ja varusteilla vaativat akulta paljon. Jopa niin, että akkuja valmistetaan tietoisesti eri lämpövyöhykkeille.
Trooppiselle ja sub-trooppiselle vyöhykkeelle soveltuvat eri akut kuin lauhkealle vyöhykkeelle jossa vuodenaikoja on neljä;
kevät, kesä, syksy ja talvi tai äärioloihin kylmälle vyöhykkeelle.

Lyijyakun käyttöikä puolittuu +40°C lämpötilassa verrattuna +20°C, vaikkei akkua juuri tarvitse kuormittaa kovilla kylmäkäynnistyksillä.  Arktiset olot taas kuluttavat akkua kovemmalla kuormituksella ja vaikeuttavat varautumista pitäen akun
 usein alivarauksessa joka lyhentää käyttöikää. Ilmastovyöhykkeet vaativat siis akulta eri ominaisuuksia ja valmistajat huomioivat tämän. Suomen talvi vaatii voimakkaan käynnistystehon, hyvän varautumiskyvyn ja suuren kapasiteetin toimiakseen pakkaskausilla.

"Akku kuin akku" ei siis ole ohjenuora valitessamme valmistajia.

Hankimme akut parhailta, johtavilta valmistajilta ehdottomasti Suomen vaativiin olosuhteisiin autokannan mukaan.

Levyjä valmistetaan eri menetelmillä eri tarkoituksiin. Valamalla saadaan lujia levyjä raskaankaluston akkuihin. Etuna on hyvä syväpurkausten kesto kuin myös ylivarauksen sietokyky.

"Liukuvalulevy "Expansion of lead-calsium strip" ei ehkä paras suomennos, mutta kuvan kanssa antaa käsityksen valmistusmenetelmästä. Lyijy-kalsium nauhaa levitetään verkkomaisella kuviolla, jonka jälkeen levyt katkaistaan halutun mittaisiksi. Etuna on levyjen ohut rakenne, jolloin levyjä mahtuu kennotilaan enemmän. Mitä enemmän levyjä, sitä korkeampi käynnistysvirta.

Kolmas vaan ei vähäisin menetelmä, kylmästanssaus lisää korroosionkestoa ja mekaanista lujuutta. Käytetään positiivilevyjen valmistuksessa.